Paragrafen

Verbonden Partijen

Naam

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Bestuurlijk belang

De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.

Belang in verbonden partij

3,23%

Overige deelnemers

Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.

Vestigingsplaats

Rotterdam

Ontwikkelingen

Het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die hier wonen, werken en recreëren. Dat is waar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor staat. De koers die hierbij wordt gekozen leggen 21 gemeenten vast in een Strategische Agenda. Voor de bestuursperiode 2023 - 2026 is dat de Strategische Agenda
MRDH 2023 – 2026: Met elkaar, voor elkaar.
Op 26 mei 2023 neemt het algemeen bestuur na een zienswijze van de 21 gemeenten een besluit over deze nieuwe strategische agenda1. De voorliggende begroting voor het jaar 2024 geeft op basis van deze Strategische Agenda op hoofdlijnen concreet aan wat we willen bereiken, wat we
daarvoor gaan doen en wat dat kost.
Het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit geeft, als bijlage bij de begroting, een overzicht van lopende infrastructurele projecten, verkenningen en planstudies. Als het algemeen bestuur naar aanleiding van de zienswijzen op de Strategische Agenda besluit om wijzigingen aan te brengen in opdrachten en resultaten van de Strategische Agenda, dan zullen deze wijzigingen ook worden verwerkt in de begroting.

Gemeentelijke bijdrage

€ 230.944

Spiegeling afwegingskader

N.v.t.
toelichting:
Voor de rijksmiddelen in het kader van de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU) is Leidschendam-Voorburg afhankelijk van de MRDH. Leidschendam-Voorburg kan voor kleine - en grote projecten een verzoek om een bijdrage in dit kader indienen bij MRDH. Indien de raad besluit om uit de MRDH te stappen dan missen we de mogelijkheid van een bijdrage in infrastructurele werken. De bijdragen die de gemeente de afgelopen jaren toegekend gekregen heeft bedroegen regelmatig bedragen > € 250.000 per project. Na eventuele uittreding heeft de gemeente geen mogelijkheid meer om een bijdrage in infrastructurele werken uit de zogenaamde BDU middelen aan te vragen / te krijgen.  Kortom uittreding is geen optie.  

Financiële informatie

Eigen vermogen 1-1-2022

€ 31.048.050

Eigen vermogen 31-12-2022

€ 33.389.157

Vreemd vermogen 1-1-2022

€ 1.054.909.811

Vreemd vermogen 31-12-2022

€ 1.039.232.364

Resultaat over 2022

€ 454.819

Risico's

De begroting voor 2024 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft betrekking op verschillende programma's en onderdelen, waarbij diverse financiële risico's worden geïdentificeerd:1. Programma Economisch Vestigingsklimaat:- Risico's met betrekking tot het versterken van het economisch vestigingsklimaat worden afgedekt met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH.- Een eerder financiële risicoanalyse uit 2015, met betrekking tot mogelijke verlies van inwonerbijdragen, is vervallen na vaststelling van uittreedregels in juli 2019. Hierdoor is het aanhouden van een aparte reserve niet meer nodig.2. Programma Exploitatie- en Infrastructuur Verkeer en Openbaar Vervoer:- Risico's gerelateerd aan verkeer en vervoer worden in eerste instantie opgevangen binnen de projecten door middel van een risicobuffer. Als deze buffer niet toereikend is, worden BDU-middelen (Brede Doeluitkering) gebruikt. Dit kan leiden tot vertraging of vermindering van andere bestedingen die ten laste gaan van de BDU-middelen.- Verkeer en vervoer worden voornamelijk (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen.Specifieke risico's voor het openbaar vervoer:- De COVID-19-pandemie heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de reizigersinkomsten in het openbaar vervoer, wat financiële uitdagingen met zich meebrengt voor de vervoersbedrijven.- Overheidsafspraken in de jaren 2020, 2021, 2022 en 2023 hebben geleid tot financiële ondersteuning voor het openbaar vervoer om de impact van de pandemie te verzachten.- In de eerste helft van 2023 wordt verwacht dat er meer inzicht komt in de structurele effecten van COVID-19 op de OV-sector.- De begroting voor 2024 gaat uit van een gelijkblijvende structurele inzet van middelen voor de exploitatie van het openbaar vervoer in vergelijking met de begroting voor 2023, rekening houdend met indexatie.3. Financiering OV-bedrijven:- De MRDH financiert investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van regionale OV-bedrijven, wat bepaalde risico's met zich meebrengt.- Een extern onderzoek uit 2016 concludeerde dat er een reserve moet worden gevormd om risico's die direct van invloed zijn op de economische waarde van het gefinancierde materieel af te dekken.- De MRDH heeft een railconcessie gegund aan deze OV-bedrijven voor de periode 2016-2026 en heeft zekerheidsrechten en kredietrisicobeperkingen ingesteld.- De ondergrens voor de risicoreserve financieringen wordt bepaald op € 30 miljoen, op basis van de maandelijkse concessievergoedingen van gemiddeld € 33 miljoen en een hoog ingeschat risico (90%) in het worst case scenario (faillissement). Deze reserve is bedoeld om mogelijke financiële risico's te dekken die direct invloed kunnen hebben op de economische waarde van het gefinancierde materieel.

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2023 16:06:36 met de export van 10/25/2023 15:53:38