De pijlers van het HR beleid zijn wendbaarheid en aantrekkelijk werkgeverschap.
- Wendbaarheid
HR draagt bij aan een wendbare organisatie. De maatschappelijke opgaves waar de afdelingen aan werken, zijn voortdurend aan verandering onderhevig. De opgaves vereisen verantwoordelijke en betrokken medewerkers. Wij faciliteren de afdelingen en medewerkers om wendbaar te zijn. Dit doen we door samen vooruit te kijken welke opgaven er aan komen en wat dit vraagt aan HR-beleid en -instrumenten. We helpen onze medewerkers te ontwikkelen, waardoor zij ook in de veranderende omgeving hun functie goed kunnen blijven uitoefenen. We signaleren vroegtijdig wanneer andere of nieuwe personele inzet nodig is om vervolgens te helpen deze inzet te verkrijgen; door interne doorstroom of door het aantrekken van nieuwe medewerkers.
- Aantrekkelijk werkgeverschap
De arbeidsmarkt is krap, het is lastig goede medewerkers te vinden. Deze krapte wordt komende jaren eerder groter dan kleiner en vraagt om grote inspanning van HR en van de rest van de organisatie.
Om in beeld te zijn bij potentiële nieuwe collega’s, voeren we vanuit een sterk werkgeversmerk generieke arbeidsmarktcampagnes. Voor moeilijk vervulbare vacatures benaderen we gericht specifieke doelgroepen en werven we direct potentiële kandidaten. Bovendien intensiveren we onze samenwerking met opleidingsinstellingen (MBO, HBO en WO) om talenten vroegtijdig aan ons te binden.
In 2023 zijn wij gestart met het goede gesprek en dit zal in 2024 worden bestendigd. Het goede gesprek draagt bij aan modern werkgeverschap, in combinatie met een informele werksfeer en volop kansen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Interne doorgroei wordt gestimuleerd, door interne kandidaten voorrang op functies en tijdelijke klussen te geven en door interne doorstroom te promoten.