Paragrafen

Bedrijfsvoering

Binnen de gemeente zijn maatregelen genomen die gericht zijn op het optimaal sturen en beheersen van de organisatie. Vanuit een centrale plaats binnen de gemeentelijke organisatie, met als eindverantwoordelijke de concerncontroller, worden op regelmatige basis diverse processen gemonitord.
Middels de inzet van zowel hard controls (functiescheiding, vier-ogen-principe, controle, etc.) als soft controls (houding en gedrag) wordt geborgd dat de gemeentelijke organisatie conform de geldende wet- en regelgeving werkt aan het behalen van de gestelde doelen en opgedragen taken. De belangrijkste instrumenten zijn:

  • De begrotingscyclus;
  • De interne planning- en controlcylus;
  • Voortdurend aandacht hebben voor de onderliggende waarden;
  • Ondersteuning van het lijnmanagement door professionele bedrijfsvoering adviseurs;
  • Risicomanagement;
  • Interne controles en audits;
  • Accountantscontrole;
  • Artikel 213a onderzoeken;
  • Rekenkamercommissieonderzoeken.

In 2024 worden een aantal verbeteracties ingezet. Deze zijn hieronder benoemd en toegelicht.

Versterken interne sturing
De interne sturing – als gedetailleerdere uitwerking van de begrotingscyclus – is belangrijk om de organisatie op koers te houden, juiste prioriteiten te stellen en managers in hun kracht als leider te zetten. In 2023 is begonnen met een project om deze interne sturing inhoudelijk te herontwikkelen en beter te laten aansluiten op de begrotingscyclus. In 2024 zullen stapsgewijs de uitkomsten van het project geïmplementeerd worden. Ook de resultaten van het financieel toezicht zullen hierin expliciet worden ingebed.
Resultaat : een verbeterde managementcyclus, die helpt om de organisatie op koers te houden.

Artikel 213a onderzoek
De onderzoeken naar doeltreffendheid en doelmatigheid van de bedrijfsvoering van de organisatie hebben vanwege de belasting die ze zijn voor de vakafdelingen, gedurende de coronacrisis stilgelegen. In 2024 zal een nieuw onderzoeksprogramma worden opgestart. Hierover zullen afspraken gemaakt worden met de raad via de commissie Rekening & Audit.
Resultaat : uitvoeren van de 2024 doorsnede van het af te spreken onderzoeksprogramma art.213a.

Samenwerking nieuwe accountant
Vanaf de jaarrekeningcontrole 2023 heeft de raad een nieuwe accountant aangetrokken. De controlemethodiek en werkwijze moet weer naadloos gaan aansluiten met de werkwijze van de organisatie. Dat vergt tijd en inspanning. In 2024 zullen we hier – samen met de accountant – extra aandacht aan besteden door veelvuldig tussentijdse evaluaties en reviews in te bouwen.
Resultaat : een jaarrekeningcontrole 2024 (inclusief interimcontrole) die volgens de accountant in goede samenwerking heeft plaatsgevonden.

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2023 16:06:36 met de export van 10/25/2023 15:53:38